The Mistake/Lo Sgarro (1962)

Plot: Paolo returns home after a long period away in the army only to find his village under the control of a criminal gang, headed by Don. Antonio. Initially outraged by what he sees, with corruption in the cattle markets all around him, the lure of money soon draws him in, and it’s not long before he’s Don. Antonio’s most successful enforcer.

lo-sgarro-sfido-camorra-fotobusta-1

Fotobusta

Lo Sgarro: Rediscovery

Although neorealism was very much in decline by the start of the 1960s, it did continue to hold its ground in some areas, notably in rural and agricultural settings, where directors like Silvio Siano with Lo Sgarro (1962) and La Donnaccia (1964) and Francesco Rossi with La Sfida (1958), films which narrate stories set in a south still recovering from the war living with the prejudices and intimidation of the Camorra (Neapolitan criminals) making it hard for it to progress in the modern era. Films that, through their stories, are also critical of a society where corruption and violence prevail in the absence of any guarantees of law and order from institutions that still haven’t been consolidated.

Lo Sgarro, with exteriors also filmed in Gragnano, employed the help of a large number of locals as extras, as was the custom in Siano’s films, who managed to get the entire local population involved in a collective experience that is still felt after many years. It was, therefore, a great disappointment for many of the extras who, after an early screening of the film, due to its swift disappearance from the film circuit, were never able to see it again.

So we are grateful to our friends from Palma Campania, another village where some of the exteriors were shot, Savino Carrella and Pasquale Gerardo Santella, who, through their research, have managed to locate a copy of the film, allowing us to relive it again.

Siamo quindi grati agli amici di Palma Campania, altro comune in cui furono girati gli esterni, Savino Carrella e Pasquale Gerardo Santella, che con le loro ricerche hanno recuperato una riproduzione del film, permettendoci di riviverlo più che di rivederlo. Molte saranno infatti le esperienze rivissute, gli episodi con protagonisti anche parenti ormai scomparsi, e probabilmente sarebbe vano il tentativo di riportare il discorso solo sul suo valore sociale, di denuncia della camorra agraria, o sugli aspetti tecnici che pure meritano di essere rimarcati.
Come da copione dei film neorealistici la vicenda troverà un finale ottimistico per il futuro, con il riscatto dell’intera popolazione dalla prepotenza camorristica, non senza passare dai drammi delle violenze e della sopraffazione, fino all’episodio scatenante della rivolta. Un canovaccio che di lì a poco sarà seguito nei cosiddetti film western all’italiana.
Una gradita sorpresa per i gragnanesi sarà anche rivedere quasi incontaminati molti dei luoghi delle riprese di 45 anni fa : la piazza San Leone, la via Lombardi, il ponte per Agerola e la via Grado, gli scorci di Caprile e San Giuseppe, e la stazione ferroviaria, dove emblematicamente inizia e termina la vicenda. Manca oggi solo l’orologio nella stazione e la tettoia del deposito merci.
Tra gli interpreti : Gérard Blain (Paolo), Luisa Conte (Nannina), Ettore Annunziata (Turi), Giacomo Furia (Ciro), Ubaldo Granata (don Michele), Gordana Miletic (Rosaria), Saro Urzì (Carmelo), Charles Vanel (don Vincenzo).
Regia Silvio Siano (Castellammare di Stabia 1921, Roma 1990). Durata 84 minuti. Fu vietato ai minori di 16 anni.
presentazione di Giuseppe Di Massa

http://elcineitaliano.blogspot.it/2013/02/lo-sgarro-silvio-siano-1962.html

sgarro-lorez

Locandina

vlcsnap-2016-10-10-21h26m41s571

vlcsnap-2016-10-10-21h29m18s925

vlcsnap-2016-10-10-21h27m15s165

vlcsnap-2016-10-10-21h27m29s702

vlcsnap-2016-10-10-21h26m56s989

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s