Last Pardon/Ultimo Perdono (1952)

Plot: After serving an eighteen year sentence for the murder of his wife’s lover, Renato Rocchi sets about trying to find his wife and their daughter but his efforts are unsuccessful. Having spent what little money he has left he finds himself in a desperate state. Befriending a vagabond he attempts a robbery but, as inexperienced and reluctant as he is, he is overcome by his intended victim. However, instead of turning him in, he gives him a job. His new boss turns out to be a local mobster who runs a nightclub and secretly heads a prostitution racket. Renato is employed as a waiter but the mobster’s lover entrusts him with the task of recruiting young women.  Renato believes they’re setting up a dance troupe and begins to warm to the lead dancer, spurring the jealousy of a black male dancer. Renato eventually discovers the truth but he continues to carry out his unpleasant task until he is reunited with his wife and realises the lead dancer is their daughter. Following a violent struggle Renato frees his daughter but his wife is mortally wounded. With his daughter and his boss’ former lover, Renato can now start a new life.

Critical Reception

“A second rate film, melodramatic in tone and technically deprived of any good qualities. With mediocre dialogue and a clearly inexperienced script, it soon falls short of its promising start. The performances are equally as poor”. (F. Gabella, “Intermezzo”, n. 11/12 – 30/6/1952).

 

ultimo perdono 2F polselli

Due Fogli Poster

Renato Rocchi, condannato a lunga detenzione per aver ucciso l’amante della moglie, esce di carcere dopo diciott’anni. Non sa più nulla della moglie, né della figliola, e i tentativi fatti per rintracciarle non hanno successo. Finiti i pochi denari, Renato è ben presto ridotto alla disperazione. Unitosi ad un vagabondo, tenta una rapina, ma inesperto e titubante com’è, viene sopraffatto dall’aggredito. Questi però non lo denuncia, ma gli dà lavoro. Si tratta d’un esponente della mala vita, proprietario d’un locale notturno, capo d’una organizzazione per la tratta delle bianche. Renato viene ingaggiato come cameriere, ma l’amante del proprietario gli affida l’incarico di reclutare le ragazze. Renato crede si tratti d’allestire un balletto e finisce col concepire una viva simpatia per la prima ballerina, destando la gelosia d’un ballerino negro. Alla fine Renato scopre la verità; ma continua ad adempiere il suo triste incarico. A provocare nell’animo suo una violenta reazione giunge sua moglie, dalla quale apprende che la prima ballerina è la loro figliola. Attraverso una lotta violenta, Renato libera la propria figlia, mentre la moglie riporta, nella mischia, una mortale ferita. Con la figliola e l’ex amante del padrone, Renato potrà costruirsi una nuova esistenza.

” film scadente, melodrammatica nei toni e tecnicamente privo di buone qualità. Mediocre nel dialogo e sceneggiato con palese inesperienza, perde nello svolgersi delle sequenze alcuni inizi efficaci. L’interpretazione è sul medesimo piano del film”. (F. Gabella, “Intermezzo”, n. 11/12 del 30/6/1952).

Source: comingsoon.it

 

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